Fremtidens digitale læremidler
I forrige artikkel så vi på hvorfor nettbasert undervisning er fremtidens undervisningsform. I denne artikkelen skal vi se litt nærmere på hvilke digitale læremidler vi kommer til å benytte oss av i forbindelse med denne nettbaserte læringen for å gi deg et mer komplett bilde av hvordan fremtidens undervisningsform kommer til å bli.
Lærebøker
Dagens trykte lærebøker kommer i fremtiden til å bli erstattet med:
- E-bøker
- Nettartikler og artikkelserier
- Apps, spill, video og animasjoner
E-bøker
E-bøker er en digital utgave av en trykt lærebok og er en fil som kan åpnes på en datamaskin, nettbrett eller smarttelefon med et program. Hvilket program som kreves er avhengig av hvilket format filen er laget i.
E-bøker har vært på markedet siden slutten av 1990-tallet, men har aldri helt slått an til å bli toneangivende for faglitteraturen. Det mest benyttede formatet for e-bøker for faglitteratur og mellom bedrifter er antagelig PDF som krever at gratisprogrammet eller appen for Adobe Acrobat er installert.
Nettartikler og artikkelserier
Alternativet til e-bøker er nettartikler og artikkelserier på nettet. Med nettartikler menes en nettside som inneholder en fagartikkel, med tekst, bilder, illustrasjoner, modeller, videoer og relevante lenker.
Nettartiklenes fordel er at de kan benytte såvel tekst, bilder, lyd og video i presentasjonen, med link på alle viktige nøkkelord som leder brukeren til en side som forklarer nøkkelordet. På denne måten kan leseren fordype seg stadig dypere i innholdet ved å klikke på de lenkene de lurer på og gjør at forfatteren ikke trenger å forklare alle begrepene i artikkelen, da brukeren kan finne forklaringene på nøkkelordene ved å klikke på linkene. En annen stor fordel med nettsidene er søkemulighetene. Ved å skrive inn et søkekriterium søker systemet gjennom alle artiklene for å finne ut hvilke som inneholder en beskrivelse av det du lurer på. Noe som gjør det raskt og enkelt å finne det du lurer på i forhold til tradisjonelle lærebøker.
Artikkelserier er en serie med nettsider som er organisert som en lærebok, hvor brukeren kan bla seg frem og tilbake i artikkelserien gjennom en link i bunnen av siden. På denne måten kan en lærebok legges ut på nettet i form av nettsider.
Videoer og animasjoner
Mens videoer og animasjoner er virkemidler som ikke kan benyttes i trykte og e-bøker, kan de brukes som virkemidler på en nettside. Noe som gir en rekke fordeler, da levende bilder gjør det mulig å vise kompliserte ting det kan være vanskelig å forklare skriftlig. Samtidig som dette ikke blir så lett kjedelig som endeløs tekst i en bok. Dette er virkemidler vi kommer til å se brukt i stadig større grad som en del av læremateriellet i fremtiden.
Spill og apps
Bruk av nettbaserte spill og apps (programmer) av ulike slag er andre virkemidler vi kommer til å se brukt som et læremiddel i fremtiden. Spill engasjerer brukeren og trener dem på mange viktige egenskaper i det praktiske liv, litt avhengig av spillet selvfølgelig. Apper kan f.eks. brukes som en simulator for noe annet og på den måten gi brukeren trening i hvordan de skal håndtere ulike praktiske situasjoner på korrekt måte. Noe som gir brukeren et enormt læringsutbytte.
Forelesninger og klasseromsundervisning
Hvorfor måtte reise til en skole for å høre på en forelesning eller en lærer i et klasserom når du kan gjøre dette på nettet når og hvor du vil?
Dagens forelesninger i auditorium og klasseromsundervisning kommer derfor i fremtiden til å bli byttet ut med:
Video-forelesninger
Video-forelesning vil si at dagens forelesninger tas opp på video som legges ut på undervisningsinstitusjonens passordbeskyttede sider. Disse videoene får studenten tilgang til sammen med det digitale læremateriellet når de logger seg på siden.
Istedenfor å ha mange forelesere som holder den samme forelesningen ulike steder i Norge igjen og igjen, kan utdannelseinstitusjonen nå lage en forelesning som tas opp på video og som alle nye studenter på gå igjennom før de kan avlegge eksamen. Dette vil spare den enkelte utdannelseinstitusjon for store beløp og redusere behovet for lærere.
Live streaming
Et alternativ til video-forelesninger er live streaming, hvor foreleseren starter forelesningen på Internett ett bestemt tidspunkt og hvor alt blir sendt live til studentenes datamaskiner, nettbrett og mobiltelefoner. Litt avhengig av hvilken løsning som her velges kan studentene her også stille spørsmål til foreleseren live.
Video-konferanser
Video-konferanser hvor studentene blir ringt opp over Internett av læreren og koblet opp til en video-konferanse hvor alle kan ta del i samtalen med læreren er et alternativ til dagens tradisjonelle klasseromsundervisning. Den eneste forskjellen er at studentene ikke trenger å reise til et bestemt sted for å ta del i undervisningen. Via web-kameraet, mikrofonen på enheten og skjermen sin kan de se og høre alt, vise alt og ta del i diskusjonen.
Slike video-konferanser kan også med hell benyttes som et alternativ til måten kollekvie grupper idag møtes og jobber på idag.
Forums
Diskusjonsforum er et sted hvor studentene kan gå for å diskutere spørsmål med sine medstudenter og lærerne. Her kan alle lese alt og alle kan delta med egne spørsmål og synspunkter. På denne måten får de tilgang til et større sosialt nettverk og muligheten til å få hjelp med å løse sine problemer og utfordringer.
Chat-rom
Chat-rom er et sted hvor studentene kan gå for å stille spørsmål direkte til sin lærer og diskutere løsningsforslagene med læreren live, akkurat på samme måte som Facebook Messanger virker.
Prøver og eksamen
Dagens prøver og eksamen i lokalene til undervisningsinstitusjonen kommer i fremtiden til å bli byttet ut med nettbaserte prøver og eksamen som studentene tar fortløpende som de går fremover i sin studieplan.
Alle eksamensformene som idag finnes i den fysiske verden kan også gjennomføres på nettet, samtidig som nettet byr på en rekke andre prøve- og testformer som ikke er tilgjengelig i den fysiske. Den eneste store utfordringen her er å forsikre oss om at det er riktig person som avlegger eksamen, slik at det ikke blir mulig å jukse ved å la en annen person ta prøven i studentens navn.
Fremtidens vinnere
Fremtidens vinnere vil være de utdannelseinstitusjonene som best klarer å lage nye nettbaserte studier som kombinerer bruken av de ovennevnte digitale læremidler på en best måte, sett fra studentens side.
eStudie.no er idag Norges ledende e-læringsportal innen merkantil fag. Portalens mål er å etablere eStudie som den naturlige møteplassen for aktørene i utdannelsemarkedet. Dette gjennom å inngå et strategisk samarbeid med de ledende utdannelseinstitusjonene, utviklerne og forlagene i Norge. Representerer du en av disse aktørene kan du ta kontakt med eStudie.no ved å sende en e-post til redaksjonen@estudie.no.