Nettbasert undervisning er fremtiden!
Norges fremtid er avhengig av hvor konkurransedyktig norsk næringsliv er i det globale markedet. En konkurransekraft som igjen er avhengig av virksomhetens verditilbud, priser og kompetansenivå i forhold til sine konkurrenter. Det synes alle å være enige i.
Ingen fundamentale endringer de siste 30 årene
Av den grunn er det litt rart og beklagelig at utdannelsetilbudet og læremidlene disse utdannelsetilbudene benytter seg av ikke har sett noen større fundamentale endringer de siste 30 årene, til tross for at verden ellers har blitt digitalisert og effektivisert. Mitt spørsmål er derfor:
- Når skal vi begynne å benytte nettbaserte kurs istedenfor klasseromundervisning?
- Når skal vi begynne å få vårt pensum i digitalt format istedenfor å måtte kjøpe dyre lærebøker?
- Når skal vi begynne å ta i bruk digitale hjelpemidler i forbindelse med læringen og vår kommunikasjon med våre lærere?
Forlagene lever fortsatt av å trykke og selge faglitteraturen studentene ved universitetene, høy- og fagskolene trenger istedenfor å tilby denne faglitteraturen i digitalt format. Det samme gjelder skolene. De lever fortsatt hovedsakelig av å tilby dyre undervisningstilbud med trykte bøker, hvor all undervisning skjer i form av klasseromundervisning istedenfor i form av nettbaserte kurs hvor studentene kan studere hva, når og hvor de vil og ha en løpende dialog med sine lærere gjennom bruk av digitale kommunikasjonskanaler.
Høy betalingsvillighet på nettet
Noe som egentlig er litt rart, da folks betalingsvillighet på Internett har økt betraktelig de siste 10 årene.
Når eStudie.no gikk over fra å være en åpen e-læringsportal for allmenheten til å bli en portal hvor brukerne måtte kjøpe et abonnement for å få full tilgang til alt innholdet for 2 ½ år siden trodde vi at dette ville redusere antall besøkende betraktelig. Dette til tross for at de alltid har latt sine lesere lese den første artikkelen gratis uten abonnement. Dette skjedde ikke. Riktignok falt antall sidevisninger først med ca. 25%, men dette tallet økte gradvis igjen slik at nettotapet kun ble ca. 10% etter 1 år med denne lukkede betalingsløsningen. Dette viste at folk er villig til å betale for kvalitetsinnhold.
Først satte eStudie prisen til kr. 79 per år før de økte den til kr. 98 etter 6 måneder, uten at dette medførte at antall nytegninger sank. De økte derfor prisen igjen til kr. 198 og lanserte et Premium medlemskap til kr. 298 som gav tilgang til også alle e-bøkerne. Heller ikke dette reduserte antall nytegninger. Folk har dermed en svært høy betalingsvillighet til slikt læremateriell idag.
Til tross for at betalingsvilligheten for digitale læremidler åpenbart øker fra år til år ser det ut til at forlagsbransjen fortsatt ikke fatter noen interesse for slike digitale læremidler. Det samme gjelder skolene og kurstilbyderne som fortsatt hovedsakelig benytter seg av tradisjonell klasseromsundervisning.
Generasjon Z har andre krav og forventninger
Dette bilde vil måtte snu seg de neste 5-10 årene, da dagens kunder til forlagene, skolene og kurstilbyderne er dem som omtales som Generasjon Z. Disse kundene er vesentlig forskjellig og stiller helt andre krav og har helt andre forventninger til sluttresultatet og verditilbudet enn de tidligere generasjonene (Generasjon Y og Generasjon X).
Generasjon Z skiller seg fra Generasjon Y og X ved at disse kundene ikke ønsker:
- Å måtte flytte til et sted for en periode for å gå på en skole eller ta et kurs
- Å måtte bruke tid og penger på å reise til og fra utdanningstilbudet
- Å måtte kjøpe dyre trykte lærebøker når dette kan leses digitalt på mobilen, nettbrettet eller datamaskinen.
Dagens studenter er vokst opp med datamaskin, Internett og smarttelefon. De ønsker derfor:
- Å studerer hva de vil
- Å studere når de vil
- Å studere hvor de vil
- Å studere til en pris de har råd til å betale
Fremtiden er nettbasert
Disse forholdene vil tvinge hele undervisningsbransjen til å måtte revurdere sine verditilbud og forretningsmodeller for å tilpasse dem til kravene og forventningene til dagens brukere. Det forventes derfor at fremtiden vil bli nettbasert, hvor studentene logger inn på en side for å få tilgang til:
- Sitt pensum i form av e-bøker, nettartikler og video-forelesninger de kan se på når de selv har tid og anledning
- Forum hvor de kan diskutere sine aktuelle problemstillinger med andre medstudenter
- Verktøy for å kommunisere med sine lærere og medstudenter
- Testene og prøvene som må avlegge og bestå for å få undervisningen godkjent
Det er imidlertid ikke bare dagens ungdommer som krever endringer i dagens undervisningstilbud. Alle bedrifter har også behov for å etterutdanne sine medarbeidere for å øke deres kompetanse og gjøre dem bedre kvalifisert for jobben de skal gjøre, til en rimelig pris, uten at de trenger å reise bort fra jobben i en lengre periode for å gå på en skole eller ta et kurs. Nettbaserte kurs er derfor det beste alternativet for de fleste norske offentlige og private virksomheter. Det er derfor nærliggende å tro at etterspørselen etter nettbaserte kurs kommer til å eksplodere i fremtiden når flere aktører kommer på banen i forhold til idag.
eStudie en banebrytende pioner på området
eStudie.no har så langt vært en banebrytende pioner på dette området, og har idag etablert seg som Norges mest besøkte e-læringsportal innen merkantile fag, med rundt 1,5 million årlige visninger siden 2003. Den eneste konkurrenten eStudie.no har er NDLA.no som dekker pensumet til videregående skole, men dette er ingen reell konkurrent. Dette fordi eStudie primært henvender seg til dem som er interessert i høyere utdannelse enn videregående nivå. eStudie.no starter der hvor NDLA.no slutter innen de merkantile fagene de begge dekker.
Ta del i utviklingen
eStudie sin visjon er:
“Å bli den ledende tilbyderen av digitale læremidler som dekker befolkningens kunnskaps- og utdanningsbehov på en faglig og pedagogisk måte via Internett, til en pris de har råd å betale.”
For å kunne realisere denne visjonen søker eStudie nå etter aktive investorer og strategiske partnere som ønsker å ta del i denne utviklingen. Er du en av dem kan du ta kontakt med eStudie.no via Linkedin eller ved å sende en e-post til redaksjonen@estudie.no.