Nettbasert undervisning reduserer studiekostnadene til en brøkdel
Den største utfordringen for alle som ønsker å ta høyere utdanning er kostnaden som er knyttet til utdannelsen. Ikke bare må de betale undervisningsstedet store studieavgifter for å ta studiet og kjøpe dyre trykte lærebøker, men de må også finansiere disse studiene uten lønnsinntekter i studietiden og de må ofte også flytte og leie seg et annet sted å bo for å kunne gå på den valgte skolen. Samtidig som de må finansiere sine levekostnader, vi tenker da på kostnader knyttet til mat, drikke, strøm, telefon, klær, reise og sosiale aktiviteter. Summen av alle disse kostnadene kan ikke bare bli svært store for et lengre studie, men skremmer også mange fra å ta dem av samme grunn.
Hvordan redusere de totale studiekostnadene?
For å gjøre det enklere for folk å ta høyere utdannelse må vi derfor redusere de samlede studiekostnadene for studentene. Noe som best kan gjøres ved å gå over til nettbaserte kurs. Dette fordi nettbaserte kurs gir enorme kostnadsbesparelser, både for studenten og undervisningsinstitusjonen.
Undervisningsinstitusjonens kostnadsbesparelser
Uten at jeg har gått igjennom alle regnskapene til universitetene og høyskolene i Norge er det nærliggende å tro at deres største årlige kostnader er knyttet til de samme kostnadsdriverne som gjelder for resten av næringslivet. Noe som betyr at deres største kostnader er knyttet til:
- Lønn og offentlige avgifter
- Sosiale kostnader
- Husleie, drift og vedlikehold av lokalene
Ved å gå over til nettbasert undervisning istedenfor å bruke forelesninger og klasseromsundervisning trenger undervisningsinstitusjonen ikke lenger en stor skole som har plass til alle studentene med alle de fasilitetene de krever for å trivsel. En nettbasert skole trenger bare et kontor til de få medarbeiderne som jobber der for å holde den digitale løsningen oppdatert og i drift. Lokaler som ikke engang trenger å ligge i et dyrt sentralt område, hvor husleiene er skyhøye. På denne måten kan dagens skoler fjerne mesteparten av sine kostnader knyttet til lokalene.
Skolene trenger heller ikke å ha minst 1 lærer per 30 student eller et stort antall forelesere som samtidig holder forelesninger om de samme emnene ulike steder i Norge. Ved å gå over til video-forelesninger og live streaming av forelesningene reduseres behovet for fysiske lærere og forelesere til et minimum. Noe som gir enhver skole astronomiske kostnadsbesparelser hvert år.
Selv om undervisningsinstitusjonene må investere en del penger for å utvikle sitt nettbaserte undervisningstilbud og holde dette tilbudet oppdatert er det åpenbart at disse nye kostnadene er minimale i forhold til kostnadsbesparelsene som oppnås ved å gå bort fra de fysiske undervisningsstedene. En kostnadsbesparelse som vil komme studentene til gode i form av rimeligere og bedre utdannelsetilbud, såfremt konkurransen mellom aktørene på tilbudssiden blir opprettholdt og stimulert av det offentlige.
Studentens kostnadsbesparelser
Foruten at ovennevnte kostnadsbesparelser for undervisningsinstitusjonene vil gi studentene rimeligere studier vil de samtidig oppnå flere andre betydningsfulle kostnadsbesparelser:
- Studentene trenger ikke å flytte for å begynne på utdannelsen. Det eneste de trenger er en enhet med tilgang til Internett. Noe som betyr at de slipper ekstra husleie og levekostnader, da de fortsetter å bo der de bor idag.
- Studentene kan ta studiene samtidig som de jobber, da nettbaserte studier gjør det mulig for dem å studere når og hvor de vil
- Studentene slipper å bruke store beløp på å kjøpe dyre trykte lærebøker, da læremateriellet ligger tilgjengelig i digital form når vi tar et nettbasert kurs. Noe som gir store kostnadsbesparelser, samtidig som studentene kan studere når og hvor de vil uten å fysisk ha med seg lærebøkerne. Lærebøkerne er alltid med studenten når de tar nettbaserte kurs.
Vil skape store globale samfunnsendringer
I takt med at de nettbaserte undervisningstilbudene vil komme vil vi gradvis se starten på store samfunnsendringer som et resultat av at undervisningen i fremtiden blir nettbasert, uten tilknytning til en fysisk skole eller kurslokale.
Spesielt vil denne undervisningformen skape store endringer i utviklinglandene som idag ikke har tilgang til godkjent, høyere utdannelse til alle til en pris de har råd å betale. Studentene i disse landene kan nå plutselig melde seg på hvilken som helst skole i verden bare de forstår språket og har en datamaskin, nettbrett eller smarttelefon som er koblet til Internett. De får da plutselig tilgang til det samme velutbygde utdannelsetilbudene som tidligere har vært forbehold studentene i de rike vestlige land.
Dette vil øke kunnskapsnivået og kvalifikasjonene til befolkningen i hele verden på svært kort tid og øke konkurransen om å få de mest attraktive jobbene, da antall kvalifiserte søkere vil øke betraktelig.
For befolkningen i Norge vil introduksjonen av nettbaserte kurs i stor skala medføre at vår utdannelse aldri tar slutt, slik den idag gjør. Istedenfor å ta 3-5 års høyere utdanning etter videregående skole, vil vi i fremtiden konstant videreutdanne oss for å bli bedre kvalifisert og øke vårt kompetansenivå. En videreopplæring arbeidsgiverne vil betale sine ansatte og utdannelsen vil bli tatt ved siden av den vanlige jobben de utfører. Dette for å være sikker på at virksomheten har kompetansen de trenger for å hevde seg i konkurransen i dagens kunnskapssamfunn, hvor endringstakten er høyere enn noensinne.